11
november
2019
|
14:25
Europe/Amsterdam

Bouwen aan de toekomst van Schiphol

Samenvatting

Waar je ook kijkt op Schiphol, er wordt altijd wel iets gebouwd of verbouwd. Waarom eigenlijk, moet dat nou echt allemaal tegelijk en wanneer zijn de werkzaamheden afgerond? We nemen je graag mee voor een rondje langs de bouwplaatsen en vertellen je van alles over de belangrijkste ontwikkelingen op onze luchthaven.

Daar doen we het voor
Al die bouwprojecten komen natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. Er zit een duidelijk plan achter.
 We willen de processen en de beleving voor klanten, reizigers en airlines verbeteren. De capaciteit die daarvoor nodig is, ontbreekt op dit moment echter. Het is al jaren erg druk in de terminal, parkeerplaatsen en -garages raken vol en soms zijn er onvoldoende vliegtuigopstelplaatsen om toestellen direct aan een pier af te handelen. Daarom breiden we onze operationele capaciteit op verschillende fronten uit. 

Nooit teveel tegelijk
Het aantal bouwlocaties is groot, want we werken
op dit moment aan veel dingen. Gelukkig is er vooraf goed nagedacht over welke projecten naast elkaar kunnen worden uitgevoerd. Veiligheid speelt daarbij uiteraard een cruciale rol, en minimale impact voor bezoekers van de luchthaven. Schiphol is tenslotte 24/7 open, en onze processen moeten altijd tot in de puntjes op elkaar zijn afgestemd. Dat vergt veel planning, slimme oplossingen en secuur werk.

Een mezzanine in Vertrek 1 
‘Mezza… wat precies?’ Zeg maar gewoon ‘tussenverdieping’ hoor. In Vertrek 1 wordt hard gewerkt om alle voorzieningen op en rondom de nieuwe tussenverdieping af te ronden. Vandaar dat je hier nu en aankomende tijd flink wat stofschotten ziet staan. We bouwen nieuwe roltrappen en liften, maar doen ook het voorbereidende werk voor de 21 securitylanes die straks op de nieuwe tussenverdieping komen. Het doel? Reizigers sneller laten inchecken en meer ruimte om te winkelen en ontspannen.

Nieuwe pier in aanbouw
Om reizigers en hun bagage snel en soepel in en uit vliegtuigen te krijgen, koppelen we elke dag honderden passagiersvliegtuigen aan onze pieren. Dat willen we ook in de toekomst zo efficiënt mogelijk blijven doen. Daarom zijn we ook zo blij met de voortgang van de bouw aan onze nieuwe pier. Een enorm bouwwerk van drie verdiepingen, dat plaats biedt aan acht gates voor vliegtuigen van verschillende formaten. Op 24 juli werd het hoogste punt bereikt, de eerste roltrap is inmiddels geïnstalleerd en we zijn druk bezig om de glazen gevel te plaatsen.

Voorbereidingen nieuwe terminal
Voordat we straks aan de bouw van de nieuwe terminal kunnen beginnen, demonteren eerst de tijdelijke vertrekhal. De nieuwe vertrekhal wordt een architectonisch hoogstandje vol staal en glas, direct naast de verkeerstoren en verbonden met de bestaande terminal. Het gebouw staat symbool voor Schiphol: het is functioneel, ruimtelijk, transparant en volledig gericht op het comfort van de reiziger.

Voordat de eerste steen gelegd kan worden, moeten er nog allerlei voorbereidende werkzaamheden worden verricht. Zo is er al een parkeergarage afgebroken, worden er tientallen kilometers kabels en leidingen gelegd, verbouwen we een drukke kruising en creëren we een extra rijbaan op een belangrijke toegangsweg. Bij elke vierkante meter die we onder handen nemen, hebben we te maken met verschillende partijen. Denk bijvoorbeeld aan luchtvaartmaatschappijen, bedrijven met een kantoor op Schiphol en reizigers. Het is aan ons om rekening te houden met ieders belangen, wensen en eisen.

Duurzaamste luchthaven
We willen over een paar jaar de duurzaamste hub-luchthaven ter wereld zijn. Daarom bouwen we waar mogelijk circulair, gaan we voor innovatieve oplossingen en gebruiken we zo veel mogelijk duurzame materialen. Zo plaatsen we op de nieuwe pier en gatehuizen een groot aantal zonnepanelen en vangen we regenwater op om de toiletten mee door te spoelen. Dankzij warmte-koudeopslag gaan we er straks helemaal van het gasnet af.
 

Bij de inrichting van de nieuwe pier gebruiken we onder andere bamboe, dat in meubilair, plafondplaten en vloeren wordt verwerkt. Daarnaast besteden we veel aandacht aan beplanting. Geen kunststof nepspul, maar puur natuur. Om ervoor te zorgen dat we de juiste planten en bomen plaatsen, hebben we een speciale groenadviseur in de arm genomen. Op basis van lichtval, temperatuur en andere factoren heeft ze bepaald wat de beste begroeiing is voor de groenwanden, plantenbakken in de lees- en internettafels en op het dak van twee patio’s.