09
september
2019
|
09:37
Europe/Amsterdam

Welke banen zijn in gebruik op Schiphol?

Samenvatting

Schiphol heeft zes start- en landingsbanen. Vijf lange banen voor internationaal vliegverkeer. En een korte baan, voor met name klein luchtverkeer, privéjets en helikopters. Welke banen in gebruik zijn wordt bepaald door Luchtverkeerleiding Nederland en is afhankelijk van een aantal factoren. Zoals het weer, de condities van de baan zelf en de afspraken die we hebben gemaakt met de overheid en onze buren.

De wind eronder hebben
Een belangrijke factor is het weer, en dan vooral de wind. Als je veel fietst weet je wel dat je, of je nou op de heen- of terugweg bent, altijd wind tegen lijkt te hebben. Piloten zijn er juist blij mee, want vliegtuigen starten en landen in principe tegen de wind in. Dit zorgt voor meer lift onder de vleugels, waardoor er minder startbaan nodig is om los te komen van de grond. Bij het landen zorgt tegenwind dat de toestellen niet met een te hoge snelheid aan de grond komen.

De windrichting is dus belangrijk voor het bepalen welke banen in gebruik zijn. Bij wind uit noordelijke richting wordt bijvoorbeeld de Polderbaan gebruikt als startbaan en de Kaagbaan als landingsbaan. Bij wind uit zuidelijke richting, je raadt het al, is dit net andersom. Zo zijn er verschillende baancombinaties mogelijk afhankelijk van de windrichting. Naast wind kunnen ook onweer, mist, hagel en sneeuw reden zijn om een bepaalde baan in te zetten.

 

Baanonderhoud
Voor de veiligheid is het belangrijk dat de banen in goede conditie blijven. Daarom plegen we regelmatig onderhoud. Daardoor kan een baan tijdelijk niet beschikbaar zijn voor vliegverkeer. Vluchten zullen dan via andere banen geleid moeten worden. Gepland onderhoud gaat 24/7 door om de overlast te beperken. Ook wordt het onderhoud, waar mogelijk, in de rustigere periodes uitgevoerd. Bijvoorbeeld ’s nachts of wanneer een baan door harde wind niet gebruikt wordt.

Afspraken met de buren
We kunnen er niet omheen. Vliegtuigen maken nogal wat geluid. Zeker als je in de buurt van de luchthaven woont kan dat zorgen voor geluidshinder. We hebben daarom afspraken gemaakt met de overheid en onze buren. Ook is het vliegverkeer tussen 23.00 en 06.00 beperkt. Meestal worden dan alleen de Polderbaan en Kaagbaan gebruikt. En er gelden ’s nachts iets andere vliegroutes, die minder overlast veroorzaken. Alleen wanneer de veiligheid in het geding komt kan hier van afgeweken worden.

Live tracking baangebruik
Weten welke banen er op dit moment in gebruik zijn? Via de Flighttracking app zie je niet alleen welke banen in gebruik zijn, maar ook welke vluchten er landen en opstijgen.