Google Assistant, je nieuwe voice-assistant van Schiphol: Praat met Schiphol

Je handen vol tijdens het inpakken, maar twijfel je of het mee mag in je bagage? Of zit je in de auto en ben je benieuwd hoe laat precies je vlucht vertrekt? Vraag het gemakkelijk en handsfree aan Schiphol, via je mobiele apparaat met Google Assistant of via Google Home. Hiermee kun je ons altijd en overal, eenvoudig een vraag stellen met je stem.

Hoe werkt het?

Meestal hoef je op je Android telefoon alleen maar de startknop ingedrukt te houden om de Google Assistant-app te openen. Werkt dat niet, download dan eerst de Google Assistant-app. Op een iPhone moet je zelf eerst die app openen. Zodra de Google Assistant-app open is, zeg je: ‘Praat met Schiphol’, waarna je bij Schiphol uitkomt.

Tegen je Google Home zeg je: ‘Hey Google, praat met Schiphol’, waarna je meteen je vraag stelt. Je kunt zelfs meteen vragen: ‘Hey Google, vraag Schiphol hoe laat mijn vlucht vertrekt’, om direct informatie over jouw vlucht te krijgen.

Welke vragen kun je stellen?

Je kunt vragen hoe laat een specifieke vlucht vertrekt of aankomt, of wat er in je handbagage mag en wat juist niet. Twijfel je bijvoorbeeld of die fles shampoo mee mag? Vraag dan: ‘Mag shampoo in mijn handbagage’ en je krijgt direct het antwoord.

Elke dag voegen wij nieuwe veelgestelde vragen met hun antwoorden toe aan Google Assistant en de applicatie leert zelf ook van de vragen die gesteld worden. Zo sluiten de antwoorden steeds beter aan bij wat jij nodig hebt. Nieuwsgierig geworden hoe het werkt? Probeer het ook eens!