14
oktober
2019
|
12:07
Europe/Amsterdam

Het regent, het regent, de luchthaven wordt nat

Wat een hondenweer! Wist je dat er op een dag als vandaag miljoenen liters regenwater op het terrein van Schiphol vallen? Al dat water op de baan is natuurlijk onhandig voor alle landende en stijgende vliegtuigen. Aquaplaning – hoe ironisch het ook klinkt – willen we niet op onze luchthaven. Daarom hebben we een enorm stelsel voor de afvoer van regen, hagel en sneeuw. Wel zo handig in ons regenachtige kikkerlandje.

Hoe het werkt

Een verhard oppervlakte ter grootte van ongeveer 1.750 voetbalvelden is aangesloten op ons afvoerstelsel. Denk hierbij aan landingsbanen, taxibanen, platformen en vliegtuigopstelplaatsen. Doordat onze banen een ‘bolle’ vorm hebben, stroomt het water van het midden naar de lager gelegen zijkanten van de baan. Hiermee voorkomen we dat er plassen blijven liggen. Aan de zijkanten van de baan stroomt het water door een sleufje van slechts twee centimeter de afvoergoot in. Op Schiphol hebben we meer dan 140 kilometer aan afvoergoten. Het hele stelsel bestaat uit meer dan 10.000 putten, ruim 5.500 kolken en bijna 350 kilometer aan ondergrondse leidingen. Vanuit deze leidingen stroomt het water naar de sloten op en rondom Schiphol.

Een luchthaven op de bodem van een meer?

Het is moeilijk voor te stellen, maar op de huidige locatie van Schiphol lag vroeger het Haarlemmermeer. Onze luchthaven ligt maar liefst vier meter onder zeeniveau. Het is daarom extra belangrijk dat de waterafvoer goed is geregeld en het waterniveau op peil wordt gehouden. Dit doen de gemalen van de Haarlemmermeerpolder door water vanuit de sloten naar de Ringvaart te pompen. Vroeger pompten deze gemalen het Haarlemmermeer leeg, nu zorgen ze ervoor dat wij op Schiphol onze voeten drooghouden.